La cativa ani dupa lansarea Steam, cei de la Valve au ales un drum care functiona de mai mult timp cu un oarecare succes pe alte sisteme de jocuri, respectiv pe console: Achievement-uri sau Realizari. Scopul acestora? Multi le considera inutile. Eu, unul, le-as numi “un ghid despre ceea ce ai putea face intr-un joc”.
Aducand in discutie comparatia cu alte sisteme de jocuri, Achievement-urile de pe Steam sunt inca in faza incipienta. Pana de curand, acestea nu valorau mare lucru pentru oricine altcineva in afara de cel care le realiza, spre deosebire de Xbox Live, de exemplu, unde primesti un numar de puncte in functie de gradul de dificultate.
De curand, odata cu lansarea proiectului Steam Trading Card Beta, s-a creat si o utilitate a acestora, prin Achievements Showcase. Ce face? Eu, unul, o consider oarecum o dezamagire. Showcase-ul iti permite sa afisezi cele mai rare Achievement-uri de pe Steam in functie de numarul de persoane care le-au realizat. De asemenea, indica statistici cu privire la numarul de Achievement-uri totale realizate din numarul de jocuri care exista pe contul respectiv, numarul de jocuri cu 100% realizate etc. Unde e dezamagirea? Aceasta “vitrina”, daca o pot numi asa, alege automat ce sa arate numai in functie de procentajul celor care le-au realizat si nu te lasa sa-ti alegi singur Achievement-urile si sa le afisezi in Showcase.
Pe langa Steam Trading Card Beta, Achievement-urile au mai servit cateva scopuri in cadrul unor evenimente in preajma Craciunului, in Summer Sales, de exemplu, cand – realizand anumite Achiement-uri – primeai ceva in schimb, fie sub forma de o medalie care avansa in grad in functie de numarul de realizari, fie sub alta forma.
Revenind la scopul pe care-l consider cel mai important, cel de ghid, cea mai mare critica pe care o pot aduce sistemului este lipsa de creativitate. Lipsa interesului este inca un mister pentru mine. Sa luam ca exemplu unele dintre primele jocuri cu Achievement-uri: Counter-Strike Source si Half-Life 2.
Half-Life 2 este un joc, in principiu, single player, deci – in afara de poveste si eventualele secrete sau actiuni de-a lungul povestii – nu mai are altceva. Totusi au reusit sa-l faca mai interesant prin implementarea unor Achievement-uri ceva mai creative, obtinute pentru terminarea capitolelor 1, 2 si 3 si, respectiv, a jocului. Dau, ca exemplu, “Vorticough. Discover the hidden singing vortigaunt cave in chapter Water Hazard”. Adica era o sansa destul de mare sa obtii Achievement-ul daca iti dadeai putin interesul. Realizandu-le pe toate ai cumva o garantie ca ai vazut cam tot ceea ce poate oferi jocul, secrete si tot. Nu mai zic de Episode One sau Episode Two, cu celebrul “Little Rocket Man. Send the garden gnome into space”, unde trebuia sa cari in brate, tot jocul, un pitic de gradina.
Counter-Strike Source e cu totul alta poveste. Este un joc pur multiplayer. Repetitia o are in sange. Daca-ti place jocul, oricum o sa-l joci, indiferent de cat de repetitiv poate parea din exterior. Astfel, au aplicat un set Achievement-uri care servesc acestui rol. Ca sa intelegi exact, cel mai bun exemplu mi se pare “Blood Money. Earn $50,000,000 total cash”.
Adica este ridicol sa joci CS Source doar pentru a realiza Achievement-ul, daca nu-ti si place.
Cel mai impresionant din acest punct de vedere este, insa, Team Fortress 2. In prezent, are un numar ridicol de 448 de Achievement-uri, numar care creste de fiecare data cand este lansat un eveniment oficial, iar majoritatea dintre ele sunt bune, cel putin.
Ca sa dau si un exemplu non-Valve, fara vreun motiv anume, Trine si Trine 2. Sunt, desigur, destule jocuri creative din acest punct de vedere. “Spring master. Complete at least 5 jumps in a row on different skeletons without touching the ground”. Este un lucru pe care l-ai fi putut face din amuzament, dar asa – ca ti se da un Achievement pentru asta – pare mai atractiv.
Toate jocurile sus-amintite sunt exemple de creativitate care le fac mai distractive si sporesc proportional sansele ca fiecare dintre ele sa fie terminat de mai multe ori sau, pur si simplu, sa fie jucat mai mult timp.
La polul opus acestei creativitati, ar fi acele Achievement-uri lipsite de creativitate, ridicole, stupide sau cu toate 3 defectele la un loc. Sa le luam pe rand!
La capitolul lipsa de creativitate, as putea da exemplu o dezamagire recenta: The Walking Dead. Te uiti in magazinul Steam sau in Library si vezi 40 de Achievement-uri. Ok, in regula, arunci un ochi peste ele si ce vezi? – Toate cele 40 nu sunt decat de tipul: termina capitolul 1 sau 2 sau X din episodul 1, 2 sau X. Nimic altceva. Ar fi fost mai simplu daca ar fi introdus Achievement-uri doar pentru episoade sau, si mai bine, pentru terminarea jocului. Sa nu ma intelegeti gresit! Jocul in sine e destul de bun, treaba cu Achievement-urile insa nu.
La capitolul ridicole si/sau stupide: Garry’s Mod. Inteleg, este un joc sandbox in care poti face o multime de lucruri. Dar sa pui un Achievement de genul “Addict. You have wasted a year of your life playing GMod!”, pentru care trebuie sa joci un an de zile contabilizat in ore... e cam aiurea! Inteleg, la baza este acelasi principiu ca in cazul Counter-Strike Source. Daca-ti place jocul, il joci in nestire. Totusi pare un pic exagerat. Insa, trebuie sa recunosc, il prefer pe acesta decat o droaie de Achievement-uri ca in exemplul cu The Walking Dead, fara absolut nicio urma de creativitate.
Ca sa ma apropii de final intr-o nota pozitiva, de curand am pus mana pe o copie din Just Cause 2. Si da, stiu, jocul e vechi. Totusi, pentru mine, este un exemplu de joc de tip freeroam, aproape genial. Sute de obiecte de colectat, desi nu ti se cere sa le colectezi pe toate, doar 75% din ele pentru un Achievement. De asemenea, are un numar impresionanat de obiective secundare interesante, de tipul: omoara 5 inamici cu un obiect legat de un vehicul, care – conform statisticilor Steam – este cel mai rar Achievement realizat de cei care au acest joc, pe langa cele generice de genul finalizeaza misiunea 1, 2 sau X sau termina jocul.
Concluzia? Eu, unul, sunt multumit de majoritatea jocurilor cu Achievement-uri. Poate sunt un obsedat, dar cand joc un joc sa va fereasca sfantul sa fie multiplayer ca va plictisiti daca nu aveti aceeasi manie de a cauta peste tot, de a face cat mai mult din ceea ce puteti face intr-un joc.
----
Cu aceasta nota va las. Ah, era sa uit! Tineti minte: Oricine poate juca un joc, insa nu oricine il poate juca cum trebuie. Pana data viitoare, 57!
No comments:
Post a Comment